Говоримо про роботу, ділимося порадами
  • Головна
  • Як підприємцю витримати навантаження і не перегоріти

Як підприємцю витримати навантаження і не перегоріти



Гуру менеджменту Іцхак Адизес в одній зі своїх книг стверджує, що ідеального керівника не існує, адже в іншому випадку йому довелося б поєднати чотири ролі — виробника, адміністратора, підприємця і інтегратора. Керівник по Адизесу може володіти не більше 1-2 ролями, решту освоїти на базовому рівні. Як же стати ідеальним менеджером? Згідно Адизесу — ніяк, «один у полі не воїн», краще створити команду, де ролі будуть розподілені між різними учасниками.

Однак, найчастіше підприємці на етапі становлення компанії змушені нести тягар відповідальності наодинці і, поєднуючи часто протилежні ролі, працювати без відпочинку.

Як знайти баланс? Ми запитали про це у практиків.

1. Через хаос до зірок
«З моменту заснування Марксвеба і донині, ми знаходимося в першій або підприємницькій стадії, коли керівник перебуває в центрі і відповідає рівно за все, у нього є, помічники, він їх відправляє — йди туди, зроби це, — коментує ситуацію Олексій Скобелєв, співвласник і генеральний директор аналітичного агентства „Марксвеб Ранк енд Репорт“. — Операційне управління в компанії йде з дуже коротким горизонтом планування. Я не можу сказати, що я до цього звик і мені це подобається, просто це якийсь стан, який продиктовано кількістю завдань і кваліфікацією співробітників. Зміна цих ролей і відповідальності є наслідком зростання компанії — завдань стає більше, доводиться їх переносити з площини моїх завдань — в область делегування співробітнику.

У мене тут є проблема перфекціонізму, мені завжди не подобається, як всі роблять свою роботу, тому що сам можу її зробити краще. Це вже з області психології, і я намагаюся з цим боротися. Ми робимо дослідження, за результатами готуємо звіти. Раніше я брав участь у цьому, аж до того, що сам писав шматки звіту. Зараз хлопці роблять це самі, я виступаю як якості ревізора — періодично дивлюся на результат, даю поради, критикую, контролюю терміни виконання, щоб це не перетворилося на нескінченність».
«У моїй голові зазвичай продуктова іпостась всіляко принижує аватари комерсанта і маркетолога». Андрій Терехов
Андрій Терехов, керівник групи проектів Ruward каже, що в складній структурі йому доводиться поєднувати практично всі менеджерські ролі на різних проектах: «В рамках групи у нас існує близько 12 різних проектів, кожен з яких перебуває на різній стадії. Щось працює кілька років і вийшло на магістраль впевненого розвитку (як Ruward), щось тільки проектується для запуску, щось знаходиться в самій початковій фазі розвитку (як Інфорза).

З наскрізних ролей по всій групі на Андрієві комерційна функція, фінансово-адміністративна, маркетингова, функція product-менеджера і загальні питання стратегії. Плюс до цього в нових проектах він виконує функції операційного директора і менеджера проектів.

Терехов каже, що не знайшов ефективний спосіб боротися з конфліктом ролей — вирішити проблему остаточно можна тільки повним делегуванням. «Поки в моїй голові зазвичай продуктова іпостась всіляко принижує аватари комерсанта і маркетолога. Найскладніше мені розлучитися саме з функцією управління продуктом, тому з точки зору подальшого розвитку я планую спочатку делегувати функцію комерційного директора, потім маркетингову функцію, потім частково продуктову. Ну, а стратегія завжди буде зі мною».


«Це як десантник — ти виконуєш завдання, і не думаєш, хто ти в цей момент — стрілок, боєць-підводник або тонкий стратег». Олександр Наслєдніков
Олександр Наслєдніков, засновник російсько-ізраїльського стартапу GBooking, відповідає за закриття важливих угод, вибудовування відносин з клієнтами та партнерами, бере участь у розробці продукту, спілкується з інвесторами та залучає інвестиції.

За словами Олександра не ролі визначають його майбутні дії, а завдання: «Це як десантник — ти виконуєш завдання, і не думаєш, хто ти в цей момент — стрілок, боєць-підводник або тонкий стратег.

Схожим чином коментує ситуацію Андрій Терехов: «Є загальний вектор розвитку і конкретні тактичні завдання — і роль „в моменті“ танцюється саме від них».

2. Успіх — це баланс у тому числі

Віра Гаврилова, кар’єрний консультант і керівник проекту «Про жіночу
кар’єру» вважає, що стосовно ролей найголовніше — бути чесним із самим собою. «Потрібно дивитися, що потрібно зараз організації та чи можеш ти їй це дати, якщо ні — саме час запросити людину, компетентнішу від себе, — коментує Гаврилова. — Сам підприємець може витратити набагато більше часу, щоб виявити ідеї, які для фахівця в галузі лежать на поверхні ».
«Підприємці майже боги, а боги — самотні». Віра Гаврилова
Віра підкреслює: важливо розділяти функції і відповідальність. Ключова відповідальність за бізнес завжди залишається за власником, а співробітники відповідають за ті функції, які виконують в рамках посадових інструкцій. «Часто власнику дуже важко визнати ідею, що навіть з командою він — одинак, він сам повинен вірити в те, що робить. Тільки він зможе привести цей бізнес до потрібної точки. Підприємці майже боги, а боги — самотні ».

Складно говорити про баланс на етапі зародження компанії. Навички планування приходять з досвідом. «На старті нормально мало спати і багато працювати, бо справ дійсно вистачає, — вважає Віра, але наголошує на важливості відпочинку і відновлення. — Дуже сильно впливає, в якому віці підприємець зважився робити свій бізнес. Чим молодший бізнесмен, тим більше він нехтує правилами здорового способу життя. Підприємець після 35 чітко знає, що він — найголовніший ресурс компанії, і береже себе».

Олексій Скобелєв, згоден — «гігієна розумової діяльності» вкрай важлива для підприємця: «Потрібно якесь інше заняття, яке тебе сильно відволікає. Головне, щоб ти не займався тим же самим — прийняттям рішень, структуруванням інформації, і так далі. Взагалі кажучи, мені всі радять зайнятися медитацією, але я щось поки не дійшов до цього».

Андрій Терехов рідко буває у відпустці, і це те, що йому хотілося б змінити: «Поки робота завжди виявляється в пріоритеті, а плани на відпочинок йдуть „лісом“. В оперативному плані повністю вивантажити з мозку всі робочі питання допомагають серіали та ігри — на кілька годин ввечері можна просто відключитися. Відмінно допомагають і всякі спортивні штуки — формат рівно той же, але приносить більше користі».

3. Руйнуючий стартап
У процесі напруженої роботи у іспанського стартапера Руя Дельгадо з’явилися проблеми зі здоров’ям, і він потрапив до лікарні. Проект набирав обертів, підприємець працював без відпочинку, мало спав і харчувався фастфудом. Дельгадо не зміг провести новорічні свята з родиною, розлука затягнулася, і він так не встиг попрощатися з батьком. Незабаром проект довелося закрити, а підприємець прийшов до переосмислення своїх принципів.


«Зараз я впевнений — приділяй я більше уваги самому собі, домогтися успіху було б простіше, — говорить Дельгадо. — Не те щоб він провалився тільки через це, але мої звички зробили побудову компанії більш складною».

Ясно, що ситуація, в яку потрапляють підприємці, виникає не відразу — фатальній даті передують «дзвіночки», які проходять повз увагу підприємця.
Спробуємо розташувати ситуації у міру розростання проблеми:
  • Третя чашка кави не здатна розбудити вас вранці.
  • Смак їжі одноманітний: перехопити гамбургер в Макдональдсі, купити шаурму на розі або пообідати в італійському ресторані — без різниці.
  • Людина в дзеркалі — це ви? — Лякає оточуючих. Цифри на вагах ростуть в арифметичній прогресії.
  • Життя втрачає фарби.
Багато бізнесменів, усвідомивши масштаб, зважилися-таки на зміни.

4. Як дійти до результату
«Коли я перебуваю в Ізраїлі, починаю ранок з практики йоги, потім заплив в море і поїздка на велосипеді в офіс, — розповідає Олександр Наслєдніков. Силовий тренінг сам проводжу на вулиці („стріт-воркаут“) і всіляко схиляю до цього колег. У нас вже три людини кинуло курити, хтось дійшов з нуля до восьми підтягувань, в офісі є турнік, бруси, еспандер. Я займаюся регулярно, це частина життя».

Мотивації і дисципліні Наслєднікова можна позаздрити. Всі ми колись задавалися
метою почати старанно тренуватися, навіть купували абонемент в зал, трималися місяць-два і ось — ми знову завалені роботою, в кутку порошаться гантелі, а плавальну шапочку з’їла міль. У такі моменти приходить вселенський смуток і усвідомлення, що вічно тільки похмуре небо і недосип.


Зачекайте занурюватися в осінній блюз. Є кілька секретних моментів, які повернуть вас назад в колію спортивного драйву.

Віктор Жидков, голова правління банку «ВЕСТА», якого бажання схуднути привело до пристрасного захоплення тріатлоном і титулу IRONMAN дає кілька порад, як втягнутися в тренувальний процес. Віктор каже про біг, але, чесно кажучи, поради універсальні.

1. Відразу поставте чітку мету — зареєструйтеся на один з масових стартів
Це може бути забіг із серії Марафону або міжнародний забіг великий шістки, заплив через Босфор, змагання з велоорієнтування або крос-фіт гонка «Стань людиною». Головне — щоб мета вас запалювала, щоб був виклик — впораєтеся чи ні.

У випадку з амбітною метою працює так звана негативна мотивація — страх, що щось піде не так під час старту. Це змушує вас ворушитися і не пропускати тренування.

2. Розкажіть всім навколо, що стали займатися, і знайдіть компанію зі схожими інтересами

Публічна обіцянка в соцмережі, обговорення на тему, вступ до спільноти — все це сильно допомагає увійти в ритм і не зіскочити. Якщо ви любитель інстаграмма — буде вам контент. Реаліті-шоу підігріють тренування.

3. Сходіть до лікаря і домовтеся про співпрацю з тренером
Знайдіть лікаря, який розуміє психологію спорту. Звичайний лікар у поліклініці буде відмовляти вас від бігу, тріатлону та інших «небезпечних» для здоров’я активностей, тому шукайте спортивного.

Знайдіть тренера, до якого ви готові прислухатися і довіряти. Особистість тренера — це 80% успіху, я вважаю. Тренер звертає увагу на помилки, підтримує під час спаду, налаштовує на змагання. Ваш тренер — це ваш друг, наставник, ваше роздратування і ваша біль в одній людині. Ви зрозумієте, коли зустрінете «вашего» тренера.

4. Ретельно прораховуйте логістику
Щоб не витрачати на дорогу до місця занять і назад занадто багато часу, виберіть місце поряд з будинком, або неподалік від офісу. Якщо вам потрібен тренер, краще зустрітися з ним пару раз — взяти один-два уроки з техніки, а потім перейти на дистанційну роботу.

5. Не вважайте, що тренування крадуть час у роботи
«Коли ми працюємо на відповідальних позиціях, навколо нас, як правило, весь час люди, люди, люди, — говорить Віктор Жидков. — Це не дає можливості побути наодинці з собою, проаналізувати щось в тиші».

Бережіть себе.
Далі буде :)

Про автора
Юлія Кускова
Підприємець, дослідник і журналіст. Тріатлет, бігун, мама.
Засновник агентства Rusearch, яке займається дослідженнями для бізнесу.

Комментарии

Ми пишемо про: